پزشکان آمریکایی دیابت نوع 2 را شامل چهار مرحله می دانند

3 دسامبر 2018 - دو گروه از محققان آمریکایی پیشرو در زمینه ی دیابت، بیانیه ی مشترکی را منتشر کرده اند که دیابت نوع 2 را شامل 4 مرحله می داند.

این مدل بر اهمیت پیشگیری از دیابت نوع 2 در فاز اول، زمانی که علائم مقاومت به انسولین شروع به ظهور می کنند، تأکید دارد.

انجمن آمریکایی غدد درون ریز و متابولیسم بالینی(AACE) و کالج آمریکایی غدد درون ریز(ACE) از طریق شواهد، یافته ها و تحقیقات بالینی، دیابت را به چهار مرحله تقسیم نمودند.

آنها مدلی را توسعه دادند که آن را "بیماری مزمن مبتنی بر دیس گلایسمی[1]" یاDBCD نامیدند. دیس گلیسمی یک اصطلاح وسیع است که بیانگر اختلال در میزان قند خون است.

این بیانیه همچنین شامل توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 با توجه به رژیم غذایی و ورزش است.

چهار مرحله ی دیابت نوع 2 عبارتند از: مقاومت به انسولین، پیش دیابت، دیابت نوع 2 و دیابت نوع 2 بهمراه عوارض عروقی، از جمله رتینوپاتی، نفروپاتی و یا نوروپاتی و یا موارد مربوط به عوارض میکرووسکولار.

پروفسور Jeffrey Mechanick  از دانشکده پزشکی ایکان، که قبلا رئیسAACE و همچنینACE  بود، گفت: ما اصطلاح دیابت نوع 2 را که شامل این چهار مرحله است به عنوان یک چارچوب در نظر می گیریم که به آن بیماری مزمن مبتنی بر دیس گلایسمی می گوییم.

پروفسور Mechanickگفت: در این بیانیه اهمیت پیش دیابت به عنوان بخشی از " چارچوب در حال گسترش برای دیابت نوع 2" برجسته شده است.

او اضافه کرد: در نظر گرفتن پیش دیابت بعنوان مرحله ای از دیابت، اهمیت زیادی دارد. اهمیت آن به یک مدل مراقبت پیشگیرانه باز می گردد. به جای اینکه منتظر بمانیم تا بیماری در فرد  پیشرفت کند، بهتر است بطور جدی در همین مرحله اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، زیرا با پیشرفت بیماری به مرحله ی سوم و چهارم هزینه ی درمانهای پیشگیرانه برای جلوگیری از عوارض دیابت بسیار بالا خواهد بود و شاید زمان کافی برای انجام این مداخلات وجود نداشته باشد.

برای مشاهده ی این مدل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.aace.com/files/position-statements/PS-2018-0139.pdf

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/four-stages-of-type-2-diabetes-identified-by-us-doctors-99311412.html

 



[1]dysglycemia-based chronic disease